Наш очередной новичог, похоже... любопытно...
Прошу прощения за много текста... у нас случайно никто шведским не владеет?
http://www.farjestadsbk.se/index.asp
Andreas klar för S:t Petersburg
KARLSTAD
Färjestads forward Andreas Johansson, 34, lämnar klubben efter att ha fullföljt ett av de tre kontraktsåren.
Ny klubbadress blir ryska SKA S:t Petersburg för vilka Johansson signerat ett ettårskontrakt.
- Vi vill inte stå i vägen för Andreas när han nu fått ett som vi förstår väldigt förmånligt erbjudande. När lösningen även för oss blev bra är det bara att önska honom lycka till, säger Färjestads sportchef Håkan Loob.
Affären har gått fort från första kontakt till färdigt kontrakt. Barry Smith-coachade S.t Petersburg, där även Mika Hannula spelar, tog en första kontakt med Johanssons agent Joakim Persson för bara några veckor sedan och när en ekonomisk lösning med Färjestad uppnåddes kunde övergången slutföras.
- Det har varit viktigt för mig att Färjestad inte skulle hamna i svårigheter. När den biten löstes så att klubben är nöjd kunde jag inte tacka nej.
- Det här är en möjlighet som dykt upp och kommit till mig, inget som jag själv letat efter, säger Andreas Johansson. Jag hade inte en tanke på att ett sådant här äventyr kunde dyka upp igen, jag var helt inställd på att spela ut kontraktet med Färjestad.
Andreas Johansson kom till Färjestad inför förra säsongen. Efter elva proffsår utomlands signerade ytterforwarden/centern Johansson ett treårskontrakt med klubben och spåddes bli en av klubben stöttepelare under säsongen. En besvärlig ryggskada stoppade dock Johansson från att spela fler än 19 matcher (2+11).
- Ryggskadan känns helt ok nu, rehabiliteringen har gått bra och jag känner mig ordentligt sugen på att spela, säger Anderas som redan i slutet av denna vecka reser över till S:t Petersburg.
Och det blir till att köra stenhårt direkt.
- De har varit på is i fyra veckor och spelat sex träningsmatcher, så det blir in i hetluften direkt, säger Andreas med ett skratt.
Andreas sticker inte under stol med att budet naturligtvis även är fördelaktigt ekonomiskt.
- Jag tror alla förstår att man inte bryter upp på det här viset om det inte är ett förmånligt erbjudande, men för mig är det också en stor utmaning och ett hockeyäventyr att få spela i den ryska ligan som ju blivit något av ett Lilla NHL.
Färjestads sportchef Håkan Loob beklagar naturligtvis att klubben inte fick använda sig av Andreas Johansson i vinter, men med ytterligare 14 forwards under kontrakt är det knappast spelarbrist.
- Vi ville inte stå i vägen för Andreas att utnyttja den här möjligheten och när uppgörelsen blev ekonomiskt bra för båda parter kan vi bara önska Andreas lycka till, säger Loob.
# Kommer Andreas att ersättas på forwardssidan?
- Nej, med 14 forwards kvar är det inga bekymmer på forwardssidan.
# Backsidan?
- Vi jobbar på ett par parallella alternativ och hoppas snart kunna presentera en bra lösning där, säger Loob.
För Andreas Johansson blir det hans trettonde klubb sedan han 1995 lämnade FBK för spel i New York Islanders. Han har förutom Islanders representerat Pittsburgh, Ottawa, Tampa Bay, Calgary, New York Rangers och Nashville i NHL.
Jörgen Kalitzki (2007-07-23)